Al Quran- Bacaan

Wednesday, May 18, 2011

ISTILAH DAN TULISAN MELAYU




Istilah Melayu,
Dalam bahasa Jawa, malahan juga dalam banyak dialek lain di Nusantara (contohnya Bahasa Batak-Mendailing dll.) istilah “melayu” bermaksud “lari“! Umpamanya semasa kecil dulu, kita anak-anak yang hanya berbahasa Jawa lalu bermain kejar-kejar seringkali menjerit “melayu! melayu!” yang bermaksud “lari! lari!”!
Nah, gimana wujudnya nama bangsa “Melayu” yang membawa erti sama dengan maksud “lari”? Harus juga diingat bahawa hampir semua kumpulan etnis di kepulauan Asia Tenggara termasuk di Filipina juga mengaku diri mereka sebangsa “rumpun Melayu” walaupun dari segi suku-kaum lokal berbeda-beda ada Melayu Malaysia, Melayu Riau, Jakun, Minang, Bugis, Jawa, Dayak dll. – karena ada suatu lagenda yang dikongsi tentang asal-usul mereka bersama.
Menurut lagenda oral turun-temurun yang wujud di banyak tempat di Asia Tenggara & Pasifik dari Aceh hingga ke Hawaii, beribu tahun silam terdapat suatu benua kuno yang bernama “Mu”. Penduduknya mempunyai kehidupan bermasyarakat yang amat maju dan selesa dengan pelbagai ilmu hingga dikatakan boleh terbang!
Tapi lama-kelamaan setelah hidup dalam kemewahan, mereka menjadi leka, tidak bersyukur, jatuh akhlak moral dan bergaduh sesama sendiri, atau juga ada sebab yang lain… Tapi akhirnya, Tuhan (yang mereka panggil “Sang Kekal”) amat murka dan melandakan gempa bumi dan letusan gunungan berapi yang maha dahsyat beserta hujan lebat toh malapetaka banjir besar-besaran terjadi. Segala-galanya tenggelam ke dalam laut.
Penduduknya ramai yang mati, hanya yang muda-muda yang kuat dan dapat lari ke tanah-tanah tinggi saja yang terselamat, atau menaiki perahu untuk lari ke tempat jauh. Semuanya terpisah bertempiaran ke berbagai haluan, lalu tersadai di puncak-puncak dataran tinggi yang membentuk kepulauan Nusantara di Asia Tenggara kini.
Semasa turun bencana itu, anak-anak benua “Mu” itu menjerit “melayu! melayu” yang bermaksud “lari” dalam bahasa mereka. Disebabkan dahsyat dan sengsaranya kejadian itu terpaku di sanubari para anak Mu yang terselamat, maka mereka semua memanggil diri mereka rumpun “Orang Melayu”, iaitu “Orang yang lari”.
Kita yang terus di Nusantara Melayu Asia Tenggara akhirnya dianugerah dengan Islam dan nama Tuhan Sang “Kekal” kini kita tahu sebagai Allah swt. Yang Maha Esa. Tentang saudara-saudara kuno kita yang lari melintas Lautan Teduh (nama Melayu untuk lautan yang aman, teduh atau ‘passive’ yakni Pasifik / Pacific Ocean), kita tidak tahu apa terjadi pada mereka, hingga kita katakan mereka hilang tenggelam ditelan dek “Lautan Telan” (= “atelan” = Atlantik).
Tapi hari ini kita tahu, mereka itu tiba di satu benua besar lain lalu terus hidup dan memakai nama tidak jauh dari kita iaitu Maya, dan Tuhan mereka tetap kekal bernama “Kekalkan”.
Saudara-saudara anak serumpun kita itu mempunyai mitos yang sama dengan kita, iaitu mereka itu anak yang lari dari satu bencana benua lama di rantau ini, dan moyang mereka ditelan dan “telus” ke dalam laut.
Dari lagenda lain, nama benua Mu yang hilang itu diingati dari “anak telan telus” sebagai “Atlantis” …
Ulusan:-
‘Melayu” bukan” lari” dari tetapi “lari” dari ”melayu”
“Dalam bahasa Jawa, malahan juga dalam banyak dialek lain di Nusantara (contohnya Bahasa Batak-Mendailing dll.) istilah “melayu” bermaksud “lari“! Umpamanya semasa kecil dulu, kita anak-anak yang hanya berbahasa Jawa lalu bermain kejar-kejar seringkali menjerit “melayu! melayu!” yang bermaksud “lari! lari!”!
Nah, gimana wujudnya nama bangsa “Melayu” yang membawa erti sama dengan maksud “lari”? Harus juga diingat bahawa hampir semua kumpulan etnis di kepulauan Asia Tenggara termasuk di Filipina juga mengaku diri mereka sebangsa “rumpun Melayu” walaupun dari segi suku-kaum lokal berbeda-beda ada Melayu Malaysia, Melayu Riau, Jakun, Minang, Bugis, Jawa, Dayak dll. – karena ada suatu lagenda yang dikongsi tentang asal-usul mereka bersama.”

Kenapa banyak dialek di Nusantara (contohnya Bahasa Jawa, Batak-Mendailing dll.) istilah “melayu” bermaksud “lari“!.
Contoh lain kenapa semua bangsa dunia memanggil alat yang boleh didengar suranya sebagai radio, semua mengenali radio sebagai radio kerana pencipta radio menamakan alat yang diciptanya sebagai radio.
Begitu juga dengan Bangsa Melayu semua suku-suku lain megenali bangsa itu dengan nama Melayu, kerana Bangsa Melayu menamakan mereka sebagia Bangsa Melayu.
Ini adalah kerana suku-suku selain dari Melayu akan lari sama seperti yang dinyatakan “ kita anak-anak yang hanya berbahasa Jawa lalu bermain kejar-kejar seringkali menjerit “melayu! melayu!” yang bermaksud “lari! lari!”! Jika kaun-kaum lain terjumpa dengan bangsa Melayu, iaitu satu bangsa yang sentiasa ditakuti dan digeruni.
Contoh lain adalah bila diteriak “ Hantu! Hantu!” tindakan sepontan yang dilakukan adalah lari.
Berdasarkan kisah keruntuhan Benua MU yang telah ditengelami oleh air laut samada oleh gempa dan tsunami yang dahsat. Perkataan “melayu” lebih tepat bermaksud berenang, berlayar atau berperahu.
Jika orang melayu adalah orang pelarian sudah tentu sukar untuk mereka membina Negara Kota, budaya, adat dan institusi pengajian tinggi yang unggul dan tenama. Cuma satu sifat orang Melayu adalah suka mengalah tetapi bukan kalah, kerana mereka tahu yang mengalah akan menang contoh penjajahan oleh barat dan timur. Akirnya memberi kemenangan orang melayu.
Lantaran itu bangsa melayu sentiasa berbangga mereka adalah bangasa Melayu. Semagat melayu yang sangat ketal, berbudaya dan bertamadun.
Asal Perkataan Melayu
Ikan jerung yang juga dikenali sebagai ikan Yu, merupakan satu species ikan yang pemangsa yang ganas. Bukan sahaja ikan tetapi manusai juga akan lari kerana takut dan gerun dengan keganasan ikan Yu. Sebagai mana suku-suku lain yang kagum/takut bila melihat orang melayu.
Perkataan “bela” membawa maksud mengelokkan, menternak atau menjinakkan. Perkataan lain selain bela yang membawa maksud yang serupa adalah “mela”. Dialek seperti “mela ikan”, mela lembu” dan ‘mela rumah” adalah dialek yang biasa digunakan di Pahang Tengah, yang membawa maksud ternak, jinak dan baiki.
Mengikut cerita lisan daripada seorang bekas pelajar SITC pada tahun 1932an (Allahyarham Cikgu Husain Ismail yang berasal dari Kampung Sanggang, Termerloh Pahang, besara sebagai Guru Besar (1969) di Sekolah Rendah Jenderak Temerloh Pahang ), menyatakan salah seorang pensyarahnya (nama tidak dapat dikesan) ketika itu dalam salah satu kuliahnya telah mengatakan bahawa perkataan melayu adalah gabungan suku kata “mela” dan “yu” tersebut .
Perkataan “Mela Yu” atau “bela Yu” yang bermaksud “ikan jerung yang dijinakkan”.Oleh itu dari perkataan “Mela Yu” adalah suku kata asal yang sebenar untuk perkataan “melayu” yang bererti ikan yu yang telah dijinakkan.
Bangsa Melayu menamakan mereka sebagai “melayu” setelah mereka mampu merubah budaya, gaya hidup, adat resam bertepatan dengan ciri yang telah ditetepkan untuk menjadi orang melayu. Oleh itu orang melayu merupakan satu kaum yang asalnya ganas dan kasar, kemudian telah diasuh dengan ilmu ugama, budaya dan moral yang tinggi sehingga menjadi satu kaum elit yang dihormati dan disegani.
Terutama dizaman pemerintahan kerajaan Srivijaya pada abat ke 6 masehi, sehingga sekarang jika dikaji sejarah budaya dan ugama sesuatu bangsa, hanya Bangsa Melayu yang ada kesopanan dalam berugama, yang jarang terdapat dalam bangsa-bangsa lain.
Bermodalkan ilmu ugama dan budaya telah membolehkan “orang melayu’ yang elit dilantik sebagai pemerintah dan para ilmuan yang disegani ( Rujuk kerajaan melayu purba dan Universiti Nalanda di selatan India sebelum abat ke 6 masehi).
http://riwayatmelayu.blogspot.com/2011/04/alter-terahsia-bangsa-melayu-xvii.html
oleh srikandi sejarahwan yang mampu mengkaji sejarah kerajaan melayu kuno sehingga mampu berhubung dengan kerajaan Firun di Mesir seawal-awalnya.



The scramble to set sail and escape from Mu - carved on the 9th C. Borobudur temple wall. Photo by
Nadge


-'Rencong' adalah perkataan Melayu yang bererti 'serong' dan ia dikenali sedemikian kerana huruf-hurufnya yang serong.
-Aksara Rencong didapati telah ada lebih awal daripada aksara Jawa Kuno (tulisan Kawi).
-Ia juga merupakan tulisan Melayu tertua yang digunakan dalam sistem persuratan bahasa Melayu sejak abad ke-6 masehi iaitu ketika zaman kerajaan Melayu Srivijaya di Sumatera.
Adanya system tulisan yang lebih awa dari aksara Jawa Kuno (tulisan Kawi), ini membuktikan bahawa Bangasa Melayu merupkan bangsa terpelajar di zaman kerajaan Melayu Srivijaya, adalah juga merupakan graduan lepasan Universiti Nalanda di India yang dibiayai oleh kerajaan Melayu Srivijaya abad ke -6 masehi.








SEJARAH AKSARA (TULISAN) RENCONG





Oleh : Wisnu Aji Dewabrata


Aksara Rencong telah digunakan dalam persuratan Bahasa Melayu Purba (zaman sebelum kedatangan pedagang India ke Kepulauan Melayu).
�eAksara Rencong�f ialah huruf-huruf Melayu asli yang digunakan oleh orang-orang Melayu pada zaman purba dalam sistem penulisan Bahasa Melayu Purba.



'Rencong' adalah perkataan Melayu yang bererti 'serong' dan ia dikenali sedemikian kerana huruf-hurufnya yang serong.
Aksara Rencong didapati telah ada lebih awal daripada aksara Jawa Kuno (tulisan Kawi).
Ia juga merupakan tulisan Melayu tertua yang digunakan dalam sistem persuratan bahasa Melayu sejak abad ke-6 masehi iaitu ketika zaman kerajaan Melayu Srivijaya di Sumatera.
Walau bagaimanapun, tulisan Rencong dipercayai telah pun digunakan sebelum abad ke-3 masehi.
Aksara ini diciptakan oleh orang-orang Melayu dengan meniru bentuk-bentuk cabang, ranting, potongan kayu dan bentuk aliran sungai.
Tulisan Melayu Purba ini telah dijumpai pada tahun 1892 pada sebatang tiang batu iaitu Batu Bersurat Kota Kapur di Kota Kapur, Bangka Barat, Sumatera Selatan, Indonesia.
Selain Rencong, aksara Kawi dan Palava (dimana kedua-duanya dari India) juga pernah digunakan dalam persuratan Bahasa Melayu Kuno.
Namun begitu, aksara Rencong merupakan satu-satunya tulisan yang diciptakan oleh orang Melayu tanpa pengaruh dari luar Nusantara atau Alam Melayu.
Dengan menggunakan huruf-huruf Rencong, Kawi dan Palava, orang-orang Melayu Purba dan Melayu Kuno menulisnya di atas kulit-kulit kayu, kulit binatang, daun-daun lontar, kepingan-kepingan logam dan juga pada batu-BR (termasuk batu bersurat).




Setelah penyebaran Islam di Kepulauan Melayu, orang-orang Melayu Klasik mencoba untuk terus menggunakan aksara Rencong (serta Kawi dan Palava) untuk menulis tentang Islam.
Mereka mendapati ketiga-tiganya tidak sesuai kerana tidak mampu untuk merakam bunyi perkataan-perkataan baru dari Al-Quran dan Hadis secara tepat.
Daripada mencipta atau menambah huruf baru pada aksara Rencong, Kawi atau Palava, orang-orang Melayu Klasik telah mengambil keputusan untuk meninggalkan ketiga jenis tulisan tersebut.
Sebaliknya, orang-orang Melayu Klasik mencoba bereksperimen dengan huruf-huruf Arab dalam mengeja bahasa Melayu.
Hasilnya, lahirlah tulisan Jawi yang berasaskan huruf-huruf Arab dengan beberapa huruf tambahan dan digunakan dalam sistem persuratan Bahasa Melayu Klasik.
Walau bagaimanapun, aksara Rencong terus digunakan di Minangkabau dan Sumatera Selatan (Bengkulu dan hulu Palembang), terus bertahan hingga kurun ke-18 iaitu sebelum Belanda menjajah Indonesia.


Sriwijaya-wikipidia Indonesia
Historiografi
Tidak terdapat catatan lebih lanjut mengenai Sriwijaya dalam sejarah Indonesia; masa lalunya yang terlupakan dibentuk kembali oleh sarjana asing. Tidak ada orang Indonesia modern yang mendengar mengenai Sriwijaya sampai tahun 1920-an, ketika sarjana Perancis George Cœdès mempublikasikan penemuannya dalam koran berbahasa Belanda dan Indonesia.[8] Coedès menyatakan bahwa referensi Tiongkok terhadap "San-fo-ts'i", sebelumnya dibaca "Sribhoja", dan beberapa prasasti dalam Melayu Kuno merujuk pada kekaisaran yang sama.[9]

Sriwijaya menjadi simbol kebesaran Sumatera awal, dan kerajaan besar Nusantara selain Majapahit di Jawa Timur. Pada abad ke-20, kedua kerajaan tersebut menjadi referensi oleh kaum nasionalis untuk menunjukkan bahwa Indonesia merupakan satu kesatuan negara sebelelum kolonialisme Belanda.[8]

Sriwijaya disebut dengan berbagai macam nama. Orang Tionghoa menyebutnya Shih-li-fo-shih atau San-fo-ts'i atau San Fo Qi. Dalam bahasa Sansekerta dan Pali, kerajaan Sriwijaya disebut Yavadesh dan Javadeh. Bangsa Arab menyebutnya Zabaj dan Khmer menyebutnya Malayu. Banyaknya nama merupakan alasan lain mengapa Sriwijaya sangat sulit ditemukan.[2] Sementara dari peta Ptolemaeus ditemukan keterangan tentang adanya 3 pulau Sabadeibei yang kemungkinan berkaitan dengan Sriwijaya.[6]

Sekitar tahun 1993, Pierre-Yves Manguin melakukan observasi dan berpendapat bahwa pusat Sriwijaya berada di Sungai Musi antara Bukit Seguntang dan Sabokingking (terletak di provinsi Sumatera Selatan sekarang).[2] Namun sebelumnya Soekmono berpendapat bahwa pusat Sriwijaya terletak pada kawasan sehiliran Batang Hari, antara Muara Sabak sampai ke Muara Tembesi (di provinsi Jambi sekarang),[6] dengan catatan Malayu tidak di kawasan tersebut, jika Malayu pada kawasan tersebut, ia cendrung kepada pendapat Moens,[10] yang sebelumnya juga telah berpendapat bahwa letak dari pusat kerajaan Sriwijaya berada pada kawasan Candi Muara Takus (provinsi Riau sekarang), dengan asumsi petunjuk arah perjalanan dalam catatan I Tsing,[11] serta hal ini dapat juga dikaitkan dengan berita tentang pembangunan candi yang dipersembahkan oleh raja Sriwijaya (Se li chu la wu ni fu ma tian hwa atau Sri Cudamaniwarmadewa) tahun 1003 kepada kaisar Cina yang dinamakan cheng tien wan shou (Candi Bungsu, salah satu bagian dari candi yang terletak di Muara Takus).[12] Namun yang pasti pada masa penaklukan oleh Rajendra Chola I, berdasarkan prasasti Tanjore, Sriwijaya telah beribukota di Kadaram (Kedah sekarang).[6
Kesimpulan
Orang melayu merujuk kepada satu golongan kaum yang berasal dari zaman pemerintahan kerajaan srivijaya yang pada abat ke 6 sehingga sekarang.
Apa pula maksud malayu dalam bahasa Khmer?

No comments: