Al Quran- Bacaan

Monday, December 17, 2007

Ciri-ciri Cinta Allah. Berhati-hati- e-mail “surat berantai”

Berhati-hati dengan e-mail yang berbentuk “surat berantai” yang berbentuk ugutan, menjanjikan kebahagiaan atau bala. Ianya merupakan muslihat orang kafir supaya “Semua Orang Islam di dunia terlibat dengan dosa syirik, termasuk syirik halus yang menyebabkan segala amalan ditolak.” Ini telah memudahkan agenda Iblis Laknatullah sejak dari kejadian Nabi Adam sehingga hari kiamat, mempastikan seluruh anak cucu Nabi Adam berada dalam neraka jahanam.
Renungan:-
Sejarah dan Fatwa Surat Berantai - tentang Sheikh Ahmad penjaga makam Rasulullah S.A.W. yang kononnya bertemu dan menerima wasiat Rasulullah s.a.w dalam mimpinya, buat 20 salinan, untuk elak bala.
Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan 1978
Majlis Fatwa Kebangsaan 1978 mengesahkan surat ini ditulis oleh paderi-paderi biara Blessings of St Antonio, Texas, USA pada tahun 1974/75 untuk mengelirukan umat Islam. Penulis asal surat ini ialah mendiang Father Francis Jose de Villa, seorang paderi Katolik dari Argentina berketurunan Arab-Syria (bekas penganut Islam, nama asalnya Mohamed Elias Skanbeg).Dia pernah bertugas di Instituto Sacristo Convocione Reliogioso di Brindisi, Itali sebagai mubaligh Katolik antara tahun 1966-1968 di bawah Cardinal Agostino Casaroli. Father de Villa meninggal dunia pada tahun 1980 di Texas dalam usia 54 tahun.Menurut Allahyarham Sayyed Mohamed Raisuddin Al-Hashimi Al-Quraisy, penjaga makam Rasulullah SAW di Madinah antara tahun 1967-hingga 1979, tidak ada penjaga makam bernama Sheik Ahmad antara tahun 1881 hingga 1979.Penjaga makam di Madinah ialah: Sayyed Turki Abu Mohamed Abdul Razaque Al-Hashimi Al-Quraisy (1881-meninggal dunia 1932), anaknya Sayyed Hashim Abu Faisal Abdul Jalil Al-Hashimi Al-Quraisy (1932-meninggal dunia 1934), adiknya Sayyed Abdul Karim Mutawwi Al-Hashimi Al-Quraisy (1934-bersara 1966) dan anak saudaranya Sayyed Mohamed Raisuddin bin Mohamed bin Abdul Razaque Al-Hashimi Al-Quraisyi (1967-meninggal dunia 1979).Bekas menteri besar Perak Allahyarham Tan Sri Mohamed Ghazali Jawi bertaubat dan mengucap kalimah syahadat sekali lagi di hadapan Kadi Daerah Kinta pada tahun 1976 setelah beliau mengaku pernah menerima dan mengirim surat ini kepada dua puluh orang kawannya.Peristiwa ini berlaku tidak lama sebelum beliau meninggal dunia. Bekas Kadi Daerah Kinta meminta beliau mengucap semula kerana bimbang beliau telah gugur syahadah (murtad).Allahyarham Datuk Shafawi Mufti Selangor mengisytiharkan bagi pihak Majlis Fatwa Kebangsaan bahawa barang siapa dengan sengaja menyebarkan risalah ini adalah "melakukan syirik dan tidak mustahil jatuh murtad melainkan dia bertaubat dan menarik balik perbuatannya itu terhadap sesiapa yang telahpun dikirimkan risalah ini". (Surat Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia Bil. 7/78/I).
http://www.canselorian.net/viewtopic.php?f=4&t=964
Ingat ! E-mail hanyalah sekadar media untuk menyibarkan maklumat dan tidak lebih dari itu.
Dalam apa keadaan sekalipun yakinlah Hanya Allah yang Maha Berkuasa, berkuasa menentukan Qada dan Qadar hambanya.
Mengambil Hak ALLAH- adalah Syirik, dia ditempatkan dalam neraka selama-lamanya.
Sila baca dan fahami sedikit petikan web dan blog dibawah berkenaan dengan Amalan, Iman dan Cinta Kepada ALLAH, semuga boleh dijadikan panduan.

Terjemah Hadits: Dari Abu Abdurrahman Abdullah bin Mas’ud radiallahuanhu beliau berkata : Rasulullahs.a.w. menyampaikan kepada kami dan beliau adalah orang yang benar dan dibenarkan : Sesungguhnya setiap kalian dikumpulkan penciptaannya di perut ibunya sebagai setetes mani selama empat puluh hari, kemudian berubah menjadi setetes darah selama empat puluh hari, kemudian menjadi segumpal daging selama empat puluh hari. Kemudian diutus kepadanya seorang malaikat lalu ditiupkan padanya ruh dan dia diperintahkan untuk menetapkan empat perkara : menetapkan rizkinya, ajalnya, amalnya dan kecelakaan atau kebahagiaannya. Demi Allah yang tidak ada ilah selain-Nya, sesungguhnya diantara kalian ada yang melakukan perbuatan ahli syurga hingga jarak antara dirinya dan syurga tinggal sehasta akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli neraka maka masuklah dia ke dalam neraka. sesungguhnya diantara kalian ada yang melakukan perbuatan ahli neraka hingga jarak antara dirinya dan neraka tinggal sehasta akan tetapi telah ditetapkan baginya ketentuan, dia melakukan perbuatan ahli syurga maka masuklah dia ke dalam syurga. (Riwayat Bukhori dan Muslim).
Pelajaran yang terdapat dalam hadits:
1. Allah ta’ala mengetahui tentang keadaan makhluknya sebelum mereka diciptakan dan apa yang akan mereka alami, termasuk masalah kebahagiaan dan kecelakaan.
2. Tidak mungkin bagi manusia di dunia ini untuk memutuskan bahwa dirinya masuk syurga atau neraka, akan tetapi amal perbutan merupakan sebab untuk memasuki keduanya.
3. Amal perbuatan dinilai di akhirnya. Maka hendaklah manusia tidak terpedaya dengan kondisinya saat ini, justru harus selalu mohon kepada Allah agar diberi keteguhan dan akhir yang baik (husnul khotimah).
4. Disunnahkan bersumpah untuk mendatangkan kemantapan sebuah perkara dalam jiwa.
5. Tenang dalam masalah rizki dan qanaah (menerima) dengan mengambil sebab-sebab serta tidak terlalu mengejar-ngejarnya dan mencurahkan hatinya karenanya.
6. Kehidupan ada di tangan Allah. Seseorang tidak akan mati kecuali dia telah menyempurnakan umurnya.
7. Sebagian ulama dan orang bijak berkata bahwa dijadikannya pertumbuhan janin manusia dalam kandungan secara berangsur-angsur adalah sebagai rasa belas kasih terhadap ibu. Karena sesungguhnya Allah mampu menciptakannya sekaligus.
Rujuk : http://al-ahkam.net/portal-hadith/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=38


Al-Junayd r.a. berkata, "Seseorang tidak akan sampai kepada Allah kecuali melalui Allah. Jalan untuk sampai kepada Allah adalah mengikuti al-Mushthafa SAW".
Rujuk: http://www.cybermq.com/index.php?pustaka/detail/9/1/pustaka-142.html
Nabi SAW bersabda, "Semua umatku masuk surga kecuali orang yang tidak menginginkannya." "Para sahabat bertanya, "Siapa yang tidak menginginkannya?" Beliau menjawab, "Orang yang mentaatiku masuk surga, sedangkan orang yang durhaka kepada-ku tidak menginginkan masuk surga. Setiap amalan yang tidak berdasarkan Sunnahku adalah kemaksiatan."
Seorang ulama sufi berkata, "Kalau Anda melihat seorang guru sufi terbang di udara, berjalan di atas laut atau memakan api, dan sebagainya, sementara dia meninggalkan perbuatan fardlu atau sunnah secara sengaja, ketahuilah bahwa dia berdusta dalam pengakuannya. Perbuatannya bukanlah karamah. Kami berlindung kepada Allah dari yang demikian."
Al-Junayd r.a. berkata, "Seseorang tidak akan sampai kepada Allah kecuali melalui Allah. Jalan untuk sampai kepada Allah adalah mengikuti al-Mushthafa SAW".
Ahmad al-Hawari r.a. berkata, "Setiap perbuatan tanpa mengikuti Sunnah adalah batil. Sebagaimana sabda Nabi SAW, "Barangsiapa yang mengabaikan Sunnahku, haram baginya syafaatku." Demikian disebutkan dalam Syir'ah al-Islam.
Ada seorang gila yang tidak meremehkan dirinya. Kemudian, hal itu diberitahukan kepada Ma'ruf al-Karkhi. Dia tersenyum, lalu berkata, "Wahai saudaraku, Allah memiliki para pencinta dari anak-anak, orang dewasa, orang berakal, dan orang gila. Yang ini adalah yang engkau lihat pada orang gila."
Al-Junayd berkata, "Guruku al-Sari r.a. jatuh sakit. Kami tidak tahu obat untuk menyembuhkan penyakitnya dan juga tidak tahu sebab sakitnya. Dokter yang berpengalaman memberikan resep kepada kami. Oleh karena itu, kami menampung air seninya ke dalam sebuah botol. Lalu, dokter itu melihat dan mengamatinya dengan saksama. Kemudian dia berkata, Aku melihat air seni ini seperti air seni seorang pencinta ('âsyiq). 'Aku seperti disambar petir dan jatuh pingsan. Botol itu pun jatuh dari tanganku. Kemudian, aku kembali kepada al-Sari dan mengabarkan hal itu kepadanya. Dia tersenyum dan berkata, 'Allah mematikan apa yang dia lihat.' Aku bertanya, 'Wahai guru, apakah mahabbah itu tampak jelas dalam air seni?' Dia menjawab, 'Benar.'
Al-Fudhayl r.a. berkata, "Apabila ditanyakan kepadamu, apakah engkau mencintai Allah, diamlah. Sebab, jika engkau menjawab 'tidak', engkau menjadi kafir. Sebaliknya, jika engkau menjawab 'ya', berarti sifatmu bukan sifat para pencinta Allah maka waspadalah dalam mencintai dan membenci (sesuatu)."
Rujuk: http://www.cybermq.com/index.php?pustaka/detail/9/1/pustaka-142.html
Sedikit cebisan dari Al- Quran mengenai Syirik. Ayat 39.3 Ingatlah, hanya kepunyaan Allah-lah agama yang bersih (dari syirik). Dan orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah (berkata): "Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat-dekatnya". Sesungguhnya Allah akan memutuskan di antara mereka tentang apa yang mereka berselisih padanya. Sesungguhnya Allah tidak menunjuki orang-orang yang pendusta dan sangat ingkar.
Berhati-hati daripada Syirik Halus
Syirik Halus ni adalah sifat-sifat mazmumah (terkeji).
Pada asasnya ada 10 perkara yang diketegorikan sebagai syirik halus. Antara lainnya, riak, sumaah dan ujub. Cuba kita lihat ada atau tidak tiga perkara ini terjadi pada diri kita semasa kita melakukan amalan soleh.
Maksud riak - mengkhabar-khabarkan amal baiknya pada orang lain samaada secara berkias atau berterus terang.
Maksud sumaah - mengharap-harap oang puji akan amal baiknya.
Maksud ujub - hairan diri. Merasa kita dah cukup baik dan dah cukup amalan soleh yang kita buat. Bila kita lihat orang lain ni cukup keras nak menghukum orang pada pandangan kita, yang kita ni pulak lembut jer suruh orang sembahyang, sebab sembahyang tu dapat pahala, boleh masuk syurga, sembahyang tu adalah amalan soleh. Maka kita pun hairan diri "baik aku ni, lembut aku ni". Ini juga diketegorikan sebagai ujub yakni hairan diri yang kita lebih baik dari orang lain. Dalam ibadah pulak, bila kita lihat orang tu tidak melakukan solat atau jarang melakukan solat maka berkata dalam diri kita "apa nak jadi dengan budak tu, neraka mana nak masuk aku pun tak taulah". Nasib baiklah aku tak macam tu, Alhamdulillah rajin jugak aku sembahyang". Sedar atau tidak ujub tu telah bertapak dihati kita. Ujub ni perkara syirik, jika syirik tu telah terjadi, amalan soleh tu akan rosak. Apa yang saya tulis ni sebagai renungan tiada kena mengena pada yang hidup atau yang telah meninggal dunia.
Rujuk: http://bicaramuslim.com/bicara6/viewtopic.php?p=162283
Tetapi bagaimana dengan risiko sifat riak yang merosakkan amal?
Jika kita tidak mahu terjebak oleh penyakit berbahaya ini, sebaiknya kembalilah mengulang kaji pelajaran ikhlas yang pernah membuat Saidina Abu Hurairah RA amat tertekan ketika menyebut tentang hadis Rasulullah SAW berikut ini. Dikatakan bahawa beliau kerap menangis kerana takut ketika membacakannya.Sabda Rasululllah SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang pertama kali diputuskan hukumannya pada hari kiamat kelak ialah seorang lelaki yang mati syahid, dia akan dihadapkan kepada Allah SWT, kemudian Allah SWT mengingatkannya akan nikmat yang pernah dianugerahkan kepadanya sewaktu di dunia dulu, maka dia pun kembali mengingatinya, kemudian Allah Taala bertanya “Apa yang engkau lakukan dengan nikmat yang Aku anugerahkan kepadamu? Ia menjawab “Nikmat itu saya pergunakan untuk berperang kerana membela agamaMu sehingga aku mati syahid. Allah SWT berfirman “Engkau dusta! Engkau telah berperang dengan tujuan supaya disebut sebagai orang yang berani (pahlawan) dan perkara itu telahpun diperkatakan orang sebegitu ke atas mu.” Kemudian dia diheret di atas mukanya dan dicampakkan ke dalam neraka.
Kemudian dihadapkan pula seorang yang alim, dia mengajar ramai manusia dan banyak membaca al-Quran. Allah SWT bertanya “Apakah yang engkau telah lakukan dengan nikmat-ku itu? Ia berkata “Aku belajar ilmu dan mengajarkannya kepada orang lain dan banyak membaca al-Quran demi keredaan-Mu. Allah berfirman “Engkau dusta! Sebenarnya engkau belajar dan mengajarkan ilmu supaya disebut sebagai orang alim, dan engkau membaca Al-Quran supaya mendapat gelaran Qari’ dan semua itu telahpun disebut orang sebegitu kepadamu.” Orang itu kemudian diheret dan dihumban ke dalam neraka.
Kemudian dihadapkan pula orang yang dermawan yang diluaskan rezekinya oleh Allah Taala dengan pelbagai macam harta benda. Kemudian Allah bertanya “Apa yang engkau telah lakukan ke atas nikmatKu? Ia menjawab “Tiada satu jalan pun yang Engkau suruh supaya diberikan derma kepadanya kecuali saya telah dermakan harta saya di sana. Allah SWT berfirman “Engkau dusta! Engkau menderma supaya disebut sebagai orang yang dermawan dan ia telahpun disebut orang begitu kepadamu. Kemudian ia diheret ke neraka.” Hadis riwayat Imam MuslimBolehkah kita terhindar daripada niat yang lain selain untuk Allah SWT? Betapa ruginya jika amal itu bagai debu yang berterbangan. Firman Allah Taala yang bermaksud ”Dan kami tunjukkan segala amal yang mereka kerjakan, lalu kami jadikan amal itu bagaikan debu yang berterbangan.” (Surah Al-Furqan: Ayat 23).Hasutan syaitan ke atas orang yang beramal tidak akan berhenti. Adakalanya kita berasa malas melakukan ibadat kerana ada bisikan yang mengatakan “Untuk apa beramal jika hati tidak ikhlas, tentu tidak diterima oleh Allah.”
Rujuk: http://closeinmyheart.blogspot.com/2007/07/riak-jadikan-amalan-seperti-debu.html
Tanda-tanda Cinta kepada Allah berdasarkan Al Quran dan Hadis

1. Katsrah Adz-Dzikir (banyak berdzikir) Hadist : Dari Abu Darda ra berkata
Rasulullah SAW bersabda : ”Allah benar-benar akan membangkitkan
segolongan manusia pada hari kiamat, di wajah mereka ada cahaya dan mereka
berada diatas mimbar-mimbar dari mutiara. Mereka itu bukan para nabi dan
syuhada tapi manusia iri kepadanya.” Ada seorang arab yang berdiri di atas
lututnya dan bertanya :”Wahai Rasulullah, beritahukanlah sifat-sifat mereka agar
kami mengenal mereka.” Beliau menjawab: “Mereka adalah orang-orang yang
saling mencintai karena Allah, berasal dari kabilah yang berbeda, dari negeri
yang berbeda, mereka berkumpul untuk berdzikir kepada Allah”. (Riwayat Ath-
Thabrani).

2. Al-I’jaab (kagum) Biasanya kita mencintai sesuatu karena ada kekaguman,
seperti kagum karena kecantikan, kekayaan dan lain-lain. Dalam hubungan
cinta kepada Allah, kita sennatiasa mengagumi kehebatan dan ke-MahaBesaran
Allah SWT. QS 1:1

3. Ar-Ridhaa (rela) Ciri cinta yang lain adalah ketika hati kita rela dengan yang
dicintai dan juga rela berkorban bagi yang dicintainya. Ridha/rela kepada Allah
dan Rasul-Nya adalah ciri cinta kepada Allah dan Rasul. Rela kepada Allah dan
Rasul berarti rela melakukan semua perintah-Nya dengan baik, dilakukan
dengan ikhlas dan rasa suka. QS 9:62

4. At-Tadhhiyah (siap berkorban) Mencintai Allah dan Rasul-Nya akan
melahirkan sikap rela berkorban karena berkorban adalah konsekuensi dari rasa
cinta kepada sesuatu. Cinta kepada keluarga berarti kita harus siap berkorban
uang dan waktu. Apalagi kepada Allah, berarti kita harus siap berkorban untuk
mebela syariat-Nya. Dalil : QS 2:207

5. Al-Khauf (takut) Cinta mempunyai ciri adanya rasa takut dalam bentuk harap
dan cemas. Takut kepada yang dicintai bukan karena kekejaman atau
kesadisannya, tapi karena adanya harapan dan kecemasan dalam penantian.
Takut kepada Allah karena mempunyai harapan agar mengabulkan doa kita dan
kareannya kita senantiasa merasa cemas apakah Allah mengabulkan doa
kita.(QS 21:90)

6. Ar-Rajaa (mengharap) Cinta juga diwujudkan dalam bentuk mengharap kepada
sesuatu yang dicintainya tersebut. Harapan kepada Allah melalui doa biasanya
dilakukan karena ada daftar keinginan yang perlu disampaikan kepada yang
dicintai yaitu Allah.
Mengharap bertemu dengan Allah di akhirat dan mengharap rahmat Allah
adalah ciri orang yang beriman. Dalil : QS. 33 : 21

7. Ath-Thaa’ah (mentaati) Mentaati yang dicintai juga adalah bukti cinta kita
kepada Allah SWT. Sebagaimana seorang pemuda yang mencintai seorang
gadis, maka apaun yang gadis itu minta maka ia akan menyanggupi dan
mantaatinya, walalupun kadang-kadang permintaan yang diajukannya tidak
masuk akal. Akan tetapi karena rasa cinta maka sesulit appaun tuntutan yang
diminta oleh yang dicintainya tersebut, akan dengan mudah disanggupi.
Demikian pulalah hendaknya dengan pembuktian rasa cinta kita kepada Allah.
Kecintaan kita kepada Allah haruslah membawa kita pada ketaatan kepada-Nya
dengan taat yang mutlak, tanpa syarat dan tanpa penolakan. Dalil : QS. 7:54
Rujuk : http://keadilan-jepang.org/bulletin/BulletinPKS_No5_hal2.pdf

Dalil : Q. 7:54. “Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lali Dia bersemayam di atas arasy. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakanNya pula) matahari, bulan, dan bintang-bintang (masing­masing) tunduk kepada perintahNya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam.”
Rujuk : http://kajiantarbiyah.blogspot.com/2007/06/makna-al-ilah.html

Tambahan:-
Tanda-tanda-cinta-seorang-mukmin terhadap ALLAH
1. Merasa rindu untuk bertemu Allah di surga2. Sering menyendiri bermunajat pada Allah3. Sabar terhadap musibah4. Memprioritaskan cintanya kepada Allah5. Selalu melaksanakan amalan-amalan6. Akan mengkhusu'kan diri dengan berzikir padaNya7. Cemburu dan marah karna Allah8. Rela terhadap apa saja yang menimpa dirinya.9. Cinta terhadap ucapanNya (al-quran)10.Selalu bertaubat kepadaNya11.Merasa menyesal jika waktunya hilang12.Senang dan kasih sayang. Tanda-tanda seorang hamba yang dicintai Allah :1. Terjaga dari (kesibukan) tentang urusan dunia2. Mendidik dan membina hidupnya dengan baik3. Berbudi luhurdan ramah tamah 4. Menerima cobaan dan ujian5. Tawakal6. Mati dalam keadaan beramal shaleh."Besarnya pahala seseorang sesuai dengan besarnya ujian yang menimpa dirinya, dan bila Allah mencintai suatu kaum , Ia akan menguji mereka .Barang siapa yang ridha maka Allah pun ridha kepadanya, dan siapa yang murka (tak rela) Allah akan memurkainya. " (HR. Tirmidzi)
Rujuk : http://na-sya84.blogspot.com/2007/08/tanda-tanda-cinta-seorang-mukmin.html
Sekian.
Harap Maaf jika ada yang tidak disenangi.
Sesungguhnya segala yang baik itu daripada Allah, adapun yang lemah dan buruk itu adalah dari kelemahan dan kesilapan saya sendiri.
Wasslam.

Pak M’ bong